maanantai 12. tammikuuta 2009

Lasten markkinat - dokkari lapsille suunnatusta mainonnasta

YLE:n Ykkösdokumentti -sarjassa tuli eilen tehokas paketti lapsiin kohdistuvasta markkinoinnista, sen vaikutuksista ja markkinamiesten ja -naisten käyttämistä tekniikoista lapsiin kohdistuvan markkinoinnin tehostamiseksi. Kaikki keinot ovat sallittuja kun tutkitaan millainen mainos myy parhaiten kymmenien miljardien dollarien lelu- ja karkkimarkkinoilla. Lapsia kuvataan salaa lastenkutsuilla, koulussa ja vessassa, ja heidän reaktioitaan käytetään sujuvasti mainonnan tehostamiseen. Lapsi nähdään koko kuviossa puhtaasti markkina-arvon silmin. Eettisiä velvollisuuksia mainostajilla ei ole.

Mainonnan arvot ja asenteet heijastuvat nopeasti lapsiin. Videopelien ja mainosten ylivoimaisella mediasyötöllä valmiiksi annettujen hahmojen ja tuotteiden tulva tekee pahaa jälkeä esimerkiksi lasten uskolle omaan mielikuvitukseensa ja itseensä. Lapsen minäkuva rapistuu passiiviseksi vastaanottajaksi joka tarvitsee yrityksen antamaan välineet ja tarinat leikkeihin, vanhempien rahoilla.

Kylmää mutta sujuvasti tehtyä matskua. Älä usko allekirjoittaneen lyhyttä summausta, katso itse: dokkari on nähtävissä YLE:n sivuilla helmikuun alkuun asti, popparit esiin ja klikkausta tästä.

--
Antti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti