keskiviikko 5. toukokuuta 2010

Kesoa lakoille ja pyörät esiin

Pääkaupunkiseutua uhkaa taas uusi bussilakko, kun JHL antoi työtaisteluvaroituksen. Helsingin yliopiston ylioppilaskunta ehdottaakin kaupunkisuunnittelua pyöräilyn ehdoilla.

Jatkuvat bussilakot raivostuttavat
etenkin vähemmän vannoutuneita julkisen liikenteen ystäviä ja saavat heidät tarttumaan auton rattiin. Autokaistat ja parkkipaikat vievät kaupungissa kohtuuttoman paljon tilaa ihmisiltä, jotka haluaisivat hengittää raikasta kaupunki-ilmaa. Kun yksityisautoilu lisääntyy bussilakkojen myötä, ollaan taas entistä kauempana pyöräily-ystävällisestä pääkaupunkiseudusta.

JHL:n toimeenpaneman lakkovaroituksen taustalla on bussikuskien siirtäminen Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n sopimukseen. AKT:n sopimus parantaisi uusien kuljettajien asemaa ja nostaisi palkkoja, joten kenenköhän eduista on nyt kysymys?

Lakot ovat hemmetin kalliita pikkutempauksia, jotka ajavat bussiliikenteen ahtaalle. Helsingin seudun liikenteen (HSL) talousnäkymät ovat rajusti synkistyneet, missä suuria tekijöitä ovat ainakin dieselin hinnankorotus ja kuljettajien palkkakustannusten kohoaminen. Jos palveluista joudutaan karsimaan voi olla, että lakkoilemalla kustaan omaan nilkkaan.

Jos jotain muutakin kuin minua vituttaa valitseminen auton ja nykyisen joukkoliikenteen väliltä, kannattaa kuunnella HYYtä. HYY korostaa sitä, että pyöräily tulisi nähdä ennen kaikkea autoilun korvaavana liikennemuotona, ei niinkään kävelyyn rinnastettavana "kevyen liikenteen" muotona tai vapaa-ajan harrastuksena. Se korostaakin kaupunkisuunnittelua pyöräilyn ehdoilla.

Valitsemalla pyörän kulkuvälineeksi edistät omaa terveyttäsi ja hyvinvointiasi sekä laajemminkin kaupunkiviihtyvyyttä. Kaikki pyörän selkään ja menoks!

- yksityishenkilö suvisuhvero

2 kommenttia:

  1. " Lähtökohtana tulee olla se, että ensin suunnitellaan pyöräreitit ja kevyen liikenteen väylät sekä tila joukkoliikenteelle. On kehitettävä kokonaan uudenlainen tapa liikennesuunnittelulle siten, että se ei perustu yksityisautoilulle, sanoo HYYn hallituksen puheenjohtaja Katri Korolainen-Virkajärvi."

    Niinpäniin!!

    VastaaPoista
  2. Todellakin kunnon pyöräreitit!

    Viimeiset punaset ohuet pyöräkaistalemaalaukset Kamppiin on aika heikko tapa elävöittää fillariskeneä stadissa. Hummerit ajaa puoliks punasella nauttien lisäkaistasta.

    Ruotsin ja keski-Euroopan isojen kaupunkien linjaa olis hyvä seurata muutenkin parissa jutussa: vähemmän omistusasuntoja (säädeltyjä, edullisia kaupungin vuokrakämppiä hyville paikoille) ja reippaasti lisää fillariteitä, puistoja ja kävelykatuja. Helsinki ottaa turpaan kaupunkifiiliskyselyissä pitkälti autoilun takia. Vähemmän autoja & Barcelonan reissut vähenee!

    Mulla ei tosin ole mitään lakkoja vastaan, varsinkin kun kiistan taustalla siintää laaja Helsingin kaupungin palvelujen yksityistämisten ja kilpailutusten viidakko, joka on johtanut kuskien liksan huononnuksiin ja kaikkeen muuhun tylsään. Lyhyellä tähtäimellä ehkä joku tarttuu Volvoon ja karvanoppiin dösän/fillarin sijaan, mut poliittisesti julkiseen liikenteeseen pitäs laittaa lisää rahaa.

    Mun suunnittelema julkinen liikennelaitos olis täysin kaupunkien rahoituksessa (paremmilla valtion tuilla), matkat lähes ilmasia & rahoitus saatas pääomaverotuksen reiluilla korotuksilla, vaik OECD-maiden keskiarvoa kohden – jos ollaan varovaisia.

    --
    Joona-Hermanni

    VastaaPoista