Helsingin yliopistolla (myöh. HY) työstetään jälleen innolla ja uuraasti uutta strategiaa. Tällä kertaa paperin on tarkoitus ohjata armaan opinahjomme toimintaa vuosina 2013-2016. Käytännössä uusi strategia alkaa varmasti kuitenkin vaikuttaa jo ensi vuonna.Strategia kuulostaa kaukaiselta ja byrokraattiselta... sitä se varmasti monelle meistä myös on. Kuitenkin tämä asiakirja, josta tällä kertaa pyritään tekemään jälleen entistä tiiviimpi, ohjaa ja linjaa monia asioita, jotka vaikuttavat jokapäiväiseen opiskeluumme.
HYY eli Helsingin yliopiston ylioppilaskunta on valinnut kärkitavoitteikseen HY:n strategiaa varten kaksi meille jokaiselle tärkeää teemaa:
1. Opetuksen arvostuksen kasvattaminen - Yliopistossamme on jo pidemmän aikaa panostettu melkoisella volyymilla tutkimukseen ja sen laatuun. Tuloksiakin tuolla saralla on saavutettu, eikä HY:tä tutkismusyliopistona ole helppo vähätellä. Samaan aikaan ovat opetus ja opettaminen kuitenkin kokeneet arvon laskua ja näyttäytyvät tällä hetkellä monille professoreille ja tutkijoille peräti vastenmielisinä, turhina ajanviejinä. Tähän me opiskelijat haluamme nyt muutosta, sillä vain hyvällä ja motivoivalla opetuksella sekä riittävillä pedagogisilla taidoilla voi yliopistomme kasvattaa yhä uusia loisteliaita tutkijasukupolvia tai yhteiskuntamme haasteisiin tiedolla ja taidolla vastaavia maistereita. Opiskelijat ovat myös tutkimuksen kannalta arvokas resurssi aivoja ja ajatuksia. Onkin varsin sääli, että tällainen "inhimillinen voimavara" tiedeyhteisössämme jätetään käyttämättä.
2. Yliopiston yhteisöllisyyden lisääminen - Viime syksynä julkaistu tutkimus korkeakoulukiusaamisesta herätti huomaamaan jotakin sellaista, joka yllätti ainakin allekirjoittaneen. Joka neljäs yliopisto-opiskelija on kokenut tulleensa kiusatuksi opiskeluaikanaan. Tämä kielii mielestäni yhteisöllisyyden puutteesta. Samaan aikaan, kun myös valmistumisajat ja opintojen suorittamisen tahti kiristyvät, ei yhteisöllisyydelle ja toisten huomioimiselle jää välttämättä juurikaan aikaa. Myöskään opiskeluympäristömme ei kaikilla kampuksilla vastaa yhteisöllisyyden ja sen kehittämisen tarpeeseen. Siispä on korkea aika saada koko yliopistoyhteisömme mukaan pohtimaan ja ideoimaan mahdollisuuksia tehdä yliopistostamme sellainen paikka, jossa jokainen kokisi kuuluvansa joukkoon, oli se sitten oma ainejärjestö, tai yksi yhteinen tiedeyhteisö.
Nämä kaksi teemaa ovat saaneet lämpimän vastaanoton niin rehtoraatissa kuin yliopiston johdossa laajemmin. Vararehtori Kimmo Kontula puhui viime lauantaina Lääketieteen kandidaattiseuran vuosijuhlassa opetuksen arvostuksesta ja nyt myös toinen vararehtorimme Jukka Kola otti asiaan kantaa yliopiston strategiablogissa. Sitä kannattaa muuten lukea: http://blogs.helsinki.fi/huipullejayhteiskuntaan/ :)
Näistä myönteisistä kommenteista huolimatta on kuitenkin tärkeää, että me käyttäytymistieteellisen tiedekunnan opiskelijat olemme omassa yhteisössämme aktiivisia muutosten suhteen. On pitkälti omasta dekaanistamme kiinni, miten strategian linjat tiedekunnassamme tulevat näkymään ja siksi onkin tärkeää että me kaikki, mutta eritoten hallinnossa toimivat opiskelijat, olemme skarppeina viemässä eteenpäin sellaisia muutoksia, jotka edistävät asemaamme opiskelijoina ja yliopistoyhteisen täysiveroisina jäseninä!
Marina
maanantai 21. maaliskuuta 2011
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti