Suomalaisten koululuokkien kuumimmaksi hotiksi on kovaa vauhtia paahtamassa "Smart Boardit" - interaktiiviset multtimeedia taulut joihin kuluu koulujen budjeteista mukava summa mutta jotka antavat vastineeksi päät räjäyttäviä ja vangitsevia oppimiskokemuksia WoW:in paahteeseen tottuneille oppilaille. Luonto ja kiinalaiset lapsityöntekijät kiittävät kun koulujen nurkkiin markkinoidaan tuhansittain IT-kalustoa jota 5% opettajista vaivautuu&ehtii opettelemaan käyttämään mitenkään mielekkäästi.
Johnny Chung Lee demoaa videossaan kuinka about sadan euron panoksella saadaan melko päräyttävä älytaulu pystyyn käyttäen Wii-pelikonsolin ohjainta. Pidän silti edelleen liitutaulusta.
-antti
Tsot tsot! Oletko Antti käyttänyt kyseista vempainta?
VastaaPoistaItse käytin sitä toukokuun ajan silloisen kutosluokkani kanssa, ja se on LYÖMÄTÖN. Aivan lyömätön.
Esimerkiksi kaikki kaaviot ja muistiinpanot voi tallentaa sekä tulostaa niille oppilaille jotka olivat kyseiset tunnit poissa, boárdille saa kätevästi kuvia sekä _selkeää_ tekstiä kaikkien nähtäville, erilaisia animaatioita esim. geometriassa kappaleista (voi purkaa osiin ja koota jne) jne. Aivan siis lukemattomia mahdollisuuksia.
emma
Kandia varten selvittelin näitä tietoteknisiä koulusovellutuksia, ja kyllä ne aika pitkälti rahastusta näyttäs olevan. Kaikki boordin toiminnot on duunattavissa sadasosahinnalla, ja pienemmällä opejen koulutusbudjetilla. Laitteella voi tehdä oikeita juttuja, mutta noihin innovaatioihin nähden on hinnassa kolme nollaa liikaa. Laitetta on tullut testailtua...
VastaaPoistaBoordit ja muut hi-tech-demovälineet ovat myös oppimisteorianäkökulmasta usein melko opettajakeskeisiä. Suosisin tietotekniikkaa, jossa oppilaat aktivoidaan oikeasti, eikä vaan sotketa huulipunaa vanhan viiskytlukulaisen meiningin päälle – merkittävästi pienemmin kustannuksin.
Joona-Hermannin videolliseen kirjoitukseen "Smart Board viidelläkympillä:" Smart Board ei ole Microsoftin, vaan kanadalaisen yhtiön tuote. Myöskään sen softa-sovellukset eivät ole missään kytköksissä mircosoftiin, eivätkä muuten taulun ostajalle ole maksullisiakaan, kun kouluun hankitaan yksi Smartti, saavat kaikki koulun jäsenet ladata ohjelmistot kaikille koneilleen, kotiin ja kouluun.
VastaaPoistaSamoin taulun käyttäjät jakavat laajasti jo tekemäänsä materiaalia avoimella lisenssillä kaikille muille käyttäjille, jottei pyörää tarvitsisi keksiä uudelleen. Jos katsot yleensäkin opettajien koulutusten hintoja, ei smartin kaksipäiväinen koulutus todellakaan ole mistään kalleimmasta päästä.
ystävällisin terveisin: Mikko
@Mikko
VastaaPoistaSmart Boardin pedagogiset edut verrattuna Wii-ohjainmodaukseen tai muihin tietoteknisiin apuihin ovat kyseenalaiset. Varsinkin kun samaan aikaan lapset käyttävät joka päivä kannettavaa viihde-elektroniikkaa, jonka he voisivat ottaa osaksi omaa jokapäiväistä oppimistaan.
Näiden apuvälineiden, kuten kännyköiden äänitystoimintojen, kameroiden ja laskimen sitominen arkiseen oppimiseen on tärkeämpää, "konstruktivistisempaa" ja merkittävästi edullisempaa, kuin uusien demotekniikoiden tai interaktio-taulujen integrointi luokkahuoneisiin. Suomen opettajat tarvitsevat suuntaa, jolla uuden (pääosin viihde-) elektroniikan tulva saadaan otettua hyötykäyttöön.
Itse haluan painottaa, että otetaan kännykät metsään ja kuvataan ilmiöitä sormet kipeinä, enkä halua uutta liitutaulun vastinetta. Smart Boardista saa toki jotain irti, mutta näillä hinnoilla laittaisin edelleen ne rahat parempaan ruokaan (1,5€ / annos) ja useampiin kunnon lyijäreihin (2 vuodessa).
Mutta joo, laitteen kehitys on ollut Microsoft-järjestelmään painottunutta ja ajurit on suunniteltu Office-tyyppiseen ohjelmakäyttöön, ja MS:n markkinointikoneisto on alallamme Suomessa ominut Smart Boardin demoissaan. Blogitekstejä rapatessa roiskuu. Smart Board joutui tekstissäni samaan asemaan, kuin PC-valmistaja, joka nimetään "Windows-koneeksi". Pahoittelut erheestä.