perjantai 28. marraskuuta 2008

Päivä 2. You're not like my other teachers, Professor Tripp. You're not like my other students, James.


Juntti-iskelmää. Cocktailit liikuntasalissa. Tuttuja naamoja. "Hei jätkät, teillä on uskonnon tentti tekemättä!". Ensimmäinen päivä paketissa.

"Siis näähän on festarit, pääasia on et näkee kavereita." 

Uusi päivä, uusi alku. Bernadette Baker, toinen pääluennoitsija, problematisoi maailmankartan poliittisesti ja analysoi opetussunnitelmakäsitteen historiaa. OPS-tutkimuksen lähtökohta on Yhdysvaltojen kansalaisoikeusliikkeen jälkivaiheissa – lapsille välitetty tieto ymmärrettiin poliittiseksi. 

PISA otetaan esiin, mutta kohteleeko Baker PISA-ylpeyttämme yhtä lempeästi kuin eilinen kollega? Baker nostaa esimerkiksi Foucaultin historiallisen tiedon argumentit, ja kyseenalaistaa kansainvälisen, vertailevan koulutusmittarin. Kartta esittää lännen, oksidentin maailmakuvaa, jonka historia on maa-alueiden valtaamisessa. Vertailukohta nousee Thaimaasta, missä kartan merkitykset ovat eronneet lännen karttakäytöstä täysin. PISA on kartta, i presume?

Seuraava pointti yllättää ja viehättää. Baker esittää kuurojen tutkimusta, jossa on kuvattu kuurojen yhteiskuntaan sosiaalistamisen vaikeutta. Kuurojen alueajattelu eroaa kuulevien ajattelusta radikaalisti – kuulevien aatteet ja idearakennelmat eivät välity yhtä tehokkaasti (kolonialismi, imperialismi, sosialismi, kapitalismi).

Baker mainitsee ihmeresepteistä, joita suomalaisilta haetaan luokkatoimia observoimalla. PISA-hulluus saa hymähdykset myös luentoyleisöltä. Tiedeyhteisön ja ajattelumme länsikeskeisyyden rinnalle nousee esityksessä myös "orientin" käsityksiä itsestä, ihmisestä ja tiedosta. PISA ajaa lännen tietokäsitystä, ja ajattelurakenteita globaaleiksi arvoiksi. Baker yhdistää PISA:n lännen traditioon nähdä orientin "muuna", vieraana. PISA näyttäytyy luennon aikana pehmeänä, kolonialistisena ja globaalina sivistysprojektina. Suomi on ykkönen.

--
Joona-Hermanni  



1 kommentti: