tag:blogger.com,1999:blog-4584780065211729552.post5351606170529270008..comments2023-10-11T12:58:18.178+03:00Comments on Liitutaulu: OPISKELIJOIDEN TAVOITTEET OPETTAJANKOULUTUKSELLEPeducan ylläpitohttp://www.blogger.com/profile/07461732249611174371noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-4584780065211729552.post-10176880419421562102010-04-07T09:52:32.960+03:002010-04-07T09:52:32.960+03:00Tässä ollaan mun mielestä monessa kohtaa asian yti...Tässä ollaan mun mielestä monessa kohtaa asian ytimessä. <br /><br />Näkisin näiden lisäksi ongelmaksi (ehkä enemmän ylätasolla) opiskelijoiden aliarvioimisen. Tällä hetkellä tuntuu siltä että koulutuksessa lähetään liikkeelle siitä perusajatuksesta että opiskelijat on voimattomia lampaita joiden on paras ottaa annettuna se mitä laitos tarjoaa, sen sijaan että otettaisiin opiskelijat huomioon kykeneväisinä itsenäisinä toimijoina. Kun opiskelijoita kohdellaan passiivisena massana niin semmoseksi se muotoutuu. Opiskelijoiden toimijuutta pitäisi enemmänkin pyrkiä vahvistamaan, koska uskon että sitä kautta saadaan parempia kasvatusalan asiantuntijoita suomen kouluihin.<br /><br />Toinen mitä koulutuksessa haluaisin opiskelijoiden aliarviointiin liittyen muuttaa, on vaatimustaso. Ottaen huomioon, että koulutukseen valikoituu todella päteviä opiskelijoita niin kurssien vaatimustaso on melko alhainen. Alhaisella tarkotan sitä että tenteistä pääsee läpi lukematta, jos osaa muutaman peruskäsitteen, ja kirjalliset työt liikkuu aihepiireiltään "minä opettajana" -tyylisissä kirjoitelmissa. Opettajan ammatti on monipuolinen asiantuntija-ammatti, mutta koulutuksessa on pohjalla edelleen ajatus opettamisesta käsityöläisammattina, jossa oppilaiden oppimistulokset riippuu opettajan praktisesta opetustaidosta. <br /><br />Tällasta.pkkshttps://www.blogger.com/profile/18151204174823822095noreply@blogger.com